Základní milníky budování záchranného systému v tuzemském motorsportu
Československý motoristický novinář Karel Hrubec byl v roce 1973 hluboce otřesen událostmi kolem tragické nehody během závodu F1 v Zandvoordu: Tehdy, aniž by byl závod přerušen, zde pořadatelé nechali prakticky nezraněného, ale v převrácené formuli uvězněného pilota Rogera Williamsona, zaživa uhořet v přímém televizním přenosu. Pobouření, které to vyvolalo mezi jezdci i veřejností, donutilo v rámci závodů F1 rychle přijmout účinná opatření: Mimo jiné byl již od následujícího závodu angažován německý záchranný tým ONS, který koncem roku 1972 vytvořil bývalý závodník Herbert Linge. Karel Hrubec si uvědomil, že i na našich tratích bude nutné urychleně přijmout podobná opatření, protože obdobná tragédie by mohla znamenat konec tuzemského motorsportu. Dobře věděl o zákazu závodů, kterým Švýcarsko reagovalo na tragickou nehodu během Velké ceně Francie v roce 1955, při které přišlo o život téměř 100 osob…. Proto se Karel Hrubec po následující léta tolik osobně zasazoval o vznik záchranného týmu v Československu a sám aktivně hledal, kdo by se tohoto úkolu zdárně zhostil... |
1977
Závodník Cyril Svoboda se na popud novináře Karla Hrubce v květnu 1977 postavil se svojí závodní Lancií Beta poprvé na start sportovního podniku jako záchranář. Tuto záchranářskou premiéru absolvovala Lancia s narychlo sestavenou posádkou Svoboda-MUDr. Vomáčka. Od té chvíle Cyril Svoboda tuto svou nultou záchranářskou sezonu kombinoval se svým dosavadním závoděním, na konci sezony však definitivně přeměnil svůj závodní tým Automotoklubu Narex na tým záchranný. Ukončil tak svou závodní kariéru a v AMK Narex, který vznikl v roce 1971 při národním podniku Nářadí Praha, začal s novou kariérou záchranáře. Také Lancia Beta se od sezony 1978 stala plnohodnotným záchranným speciálem. Byla sice prvním záchranným vozidlem, ale zatím zůstávala osamocená. Na obrázku vlevo novinář Karel Hrubec zpovídá pilota F1 Nikiho Laudu, vpravo Lancia Beta s posádkou Svoboda-MUDr. Vomáčka. |
1979
Záchranný tým se svým jediným vozidlem začíná být nasazován také při mezinárodních závodech v sousedních zemích. Za úspěšnou záchranu života polského závodníka Wojcziechowskeho, který havaroval při závodech na okruhu v Toruni, získal záchranný tým jako výraz vděku vůz Polonez formou zápůjčky na dobu dvou sezon. Vozidlo v tovární závodní úpravě poskytnul polský výrobce automobilů FSO. Záchranný tým si jej následně upravil pro své potřeby. Tímto skutkem se tým konečně rozrostl alespoň na dvě vozidla, protože získat vhodná vozidla do plánovaného výsledného počtu deseti kusů záchranných vozidel bylo tehdy pro tým nepřekonatelným problémem. |
1980
Záchranný tým je kompletní: Od československého výrobce Tatra Kopřívnice se podařilo zapůjčit pro záchranný tým dvě vozidla T613, používané běžně jako vládní limuzíny, a společným úsilím je upravili na speciální záchranné vozy. Výrobce jim dal označení T623 a předpokládal uplatnění tohoto typu vozidla také u hasičských sborů jako vozidla rychlé technické pomoci. Čtyři vozidla už pokrývala aktuální potřeby záchranného týmu a střídalo se v nich již 18 vycvičených záchranářů. |
1984
Záchranný tým se stále rozrůstá. Od sezony 1983 je jednotně vybaven vozidly T623, která si členové týmu nadále svépomocně průběžně upravují z postupně získávaných ojetých vozidel vyřazovaných z vládních služeb. Jeden vůz T613 přestavěli pro potřeby sportovních komisařů jako zaváděcí vůz tzv. pace car. Jinou T613 přestavěli na rychlé sanitní vozidlo, které na základě potřeb záchranného týmu navrhnul československý designér Václav Král. Vůz dostal označení T624 (na obrázku zcela vpravo) |
1985
Záchranný tým na základě spolupráce s dalšími AMK postupně začíná zřizovat svá detašovaná stanoviště po celé republice, kam do trvalé zapůjčky umisťuje svá vozidla, ale jako jejich posádky využívá členů místních AMK. Mezi první spolupracující se zařadil AMK při Požárním útvaru Most, jehož vznik iniciovala skutečnost, že v sousedství byl v roce 1983 otevřen první autodrom v Československu. V roce 1985 již tento tým profesionálních hasičů disponoval třemi vlastními záchrannými T623. Cyril Svoboda původně zamýšlel na okruh v Mostě trvale umístit jeden svůj vůz, ale popsaná aktivita místních byla ve výsledku výhodnějším řešením a tak spolupráce obou na sobě nezávislých záchranných týmů byla zpočátku velmi intenzivní. Dalším významným spolupracujícím partnerem byl AMK v Ústí nad Orlicí při n.p. Elitex. Spoluprací zmíněných subjektů vznikla pro záchranný tým v prototypové dílně patronátního podniku Elitex roku 1985 první prototypová série „sekerek“ VRVN a zároveň dva funkční vzorky (a posléze v roce 1986 dva definitivní prototypy) tuzemských hydraulických rozpínáků. V Praze koncem roku 1985 vzniklo Středisko vyprošťovací techniky v rámci n.p. Nářadí Praha, které pod jeho obchodním značkou "narex" postupně začalo se sériovou výrobou výše zmíněných mechanických i hydraulických vyprošťovacích nástrojů. V roce 1990 se středisko osamostatnilo a změnilo svůj název a označení svých výrobků na Narimex. |
1987
Záchranný tým se již od roku 1985 prezentuje pod názvem Záchranný systém Narex a oficiálně pod hlavičkou Ústředního automotoklubu vzorně reprezentuje Československo v celém tehdejším východním bloku. V roce 1987, kdy záchranný tým vstoupil do své desáté závodní sezony, se podařilo Cyrilu Svobodovi zajistit vydání propagační brožury, kterou sepsal Karel Hrubec. Shrnovala dosavadní historii záchranného týmu a podle ilustrace na titulní stránce se jí říkalo „plamínek“. |
Záchranný tým se ve své desáté závodní sezoně dostal také na pomyslný vrchol svého snažení: Poprvé asistuje při závodech Formule 1. Tuto činnost pak každoročně vykonával do roku 1995, protože od sezony 1996 FIA ustanovila vlastní záchranný tým asistující jednotně při všech závodech seriálu F1. |
1990
Listopad roku 1989 přinesl zásadní celospolečenské změny, které dosavadní plány posléze v mnohém pozměnily… Bouřlivá doba přechodu od socialismu ke kapitalismu v letech 1990-1992 s rozpadem Československa k 31.12.1992 znamenala sice mnoho nových možností, zároveň přinášela ztrátu dosavadních jistot. Nastává samovolné zeštíhlování záchranného týmu, kdy důsledku tehdejší situace musí Cyril Svoboda jeho činnost omezit pouze na významné závody v Čechách. Vyjímku, která potvrzovala pravidlo, bylo zachování účasti týmu ve F1. Na popud členů ostatních slovenských detašovaných stanovišť záchranného systému zareagoval na zmíněné rozhodnutí Cyrila Svobody závodník Jozef Studenič a svůj domovský AMK Motorsport Děvínská Nová Ves přetváří na silniční záchrannou službu. Ještě před rozdělením Československa tak vzniknul Záchranný systém Slovakia. Vlevo posádka z původní narexácké pobočky ve Filakovu, narexacké barvy jejich T623 jsou již nahrazeny vizuálem nového slovenského týmu, vpravo Jozef Studenič pózuje u prvního vyrobeného VW Passat z Bratislavských automobilových závodů, který byl záchranému týmu darován výrobcem a tento typ postupně zcela nahradil T623 Záchranného systému Slovakia. |
1991
Dosavadní záchranný tým se stává součástí československého výrobce vyprošťovací techniky Narimex a mění z tohoto důvodu svůj název na Záchranný systém Narimex. Stále zajišťuje všechny motoristické disciplíny od závodů motocyklů přes autokros, rallye až po závody nákladních automobilů na okruzích. Vrcholné nasazení vždy zažívá během závodu Formule l na Hungaroringu. |
1994
Záchranný tým mění své jméno na ABA Sport, později upravené na ABA Sport Rescue. Tuzemská národní sportovní autorita, kterou je Autoklub České republiky (dále jen AČR) tehdy začala budovat rozsáhlou síť asistenčních služeb pro motoristy nazvanou ABA (Autoklub Bohemia Assistance) s plánovanými osmi desítkami stanovišť po celé republice, obdobně jako tomu bylo již na Slovensku. Stávající záchranný systém do této koncepce dobře zapadal a proto byl počátkem roku 1995 do ABA cíleně převeden z Narimexu jeho dosavadním vedoucím a zakladatelem Cyrilem Svobodou. Záchranný systém Slovakia měl oproti ABA ve svém rozvoji výrazný náskok a kromě běžného silničního provozu zajišťoval motoristické sportovní podniky, dokonce i v tuzemsku. Protože oba týmy měli stejné kořeny, podle potřeby se na sportovních podnicích mohli snadno vzájemně doplňovat. |
2004
Vozidla T623 postupně dosluhují a jejich ubývající počet je průběžně doplňován vozidly Ford Escort combi ABA assistance, až jsou roku 2004 všechna týmová vozidla nahrazena deseti novými vozy Škoda Octavia combi. Dosavadní červenobílá barevnost záchranných vozidel se s příchodem nového typu vozu zároveň mění do kombinace barev bílo žluté s modrými doplňky, která více ladí s firemní žluto modrou barvou ABA. |
2006
Do závodní sezony 2006 vstupuje záchranný tým s novým názvem Autoklub Sport Rescue (ASR), který odrážel opětovnou změnu provozovatele týmu. Na konci roku 2005 došlo k výrazné změně ve vlastnické struktuře ABA, kdy v ní AČR ztratil majoritu a proto byl záchranný tým z ABA vyčleněn přímo pod AČR, aby mohl být nadále řízen přímo národní sportovní autoritou. Jedno z vyřazených vozidel T623 záchranného systému našlo své trvalé místo v expozici Technického muzea Tatra v Kopřivnici. Jde o jeden ze dvou exemplářů T623, které byly v roce 1987 postaveny výrobcem pro účast záchranného týmu na závodech Formule 1 a dosahovaly požadované rychlosti 250km/h, zatímco ostatní T623 "jen" necelých 200km/h. Vlevo stav po vyrobení (R na kapotě značí "rychlá"), vpravo stav v jakém dosloužila aktivní záchrannářskou činnost. |
2009
Záchranný tým začíná postupně obměňovat svůj vozový park. Nástupcem vozidel Škoda Octavia combi se stává deset nových vozidel Nissan X-trail, nadále v zavedeném bílo žlutém barevném provedení. |
2023
V souvislosti s konáním Central European Rally, prvního podniku kategorie mistrovství světa v rally na území České republiky, bylo rozhodnuto zmodernizovat barevné provedení vozidel záchranného týmu. Zajišťování této prestižní akce využil záchranný tým také k obměně a doplnění své výstroje a výzbroje. Vozidla byla navrácena do tradiční červeno bílé barevné kombinace, doplněné soudobými výstražnými žlutými pruhy a bílými reflexními prvky. V rámci své prezentace ASR používá svůj alternativní, zejména pro zahraniční publikum mnohem srozumitelnější pojem Czech Motorsport Rescue. Zároveň se v této souvislosti příslušně upravilo dosavadní logo týmu, které bylo zavedeno v polovině devadesátých let. |
poslední aktualizace článku 15.03.2024