Autoklub sport rescue
současný český záchranný systém v motorsportu
Autoklub ČR je národní sportovní autoritou FIA a FIM, který provozuje zmíněný záchranný tým. Kromě zhruba padesátky vyškolených záchranářů jej tvoří také deset vozidel Nissan X-trail.
Záchranný tým ASR začal v roce 2009 s obměnou svých vozidel. Jak už to tak většinou bývá, nákup vozidel za uvolněné prostředky bylo nutno zrealizovat poměrně rychle a proto se souhrou všech okolností stal novým jednotným vozem týmu Nissan X-trail. Týmu se v krátkém čase podařilo navrhnout a zajistit vhodnou vestavbu plně odpovídající tehdejším potřebám přepravované záchranářské výbavy. |
|
Obměna celé flotily deseti vozidel nakonec proběhla ve dvou vlnách, vždy po pěti kusech. Barevné provedení nových vozidel nadále zůstávalo v tehdejším bílo žlutém barevném provedení, které bylo zavedeno s příchodem předchozího typu záchranného vozidla Škoda Octavia combi. Někteří členové týmu si pořídili svůj nový vůz také do svého bytu ve formě vlastnoručně zhotoveného modelu. |
|
Všichni členové posádek záchranných vozidel jsou zároveň jejich řidiči, aby byla zajištěna vzájemná zastupitelnost v týmu. V rámci periodických školení proto posádky vozidelm absolvují také výuku a výcvik v řízení svého vozu plně naloženého záchranářskou výbavou tak, aby jej bezpečně ovládali v jakékoliv situaci a za všech povětrnostních podmínek. |
|
Všechna jmenovaná vozidla jsou vybavena vestavbami nesoucí veškerou vyprošťovací techniku a další záchranné pomůcky či materiál. Hydraulické vyprošťovací zařízení je značky Lukas včetně samostatné pohonné jednotkami s motorem Honda. Jedna posádka má v dlouhodobých zkouškách zapůjčeny elektrické akumulační vyprošťovací nástroje značky Weber. Výbavu všech vozidel vhodně doplňují elektrické akumulační pily značky DeWALT se zvláště odolnými speciálními pilovými plátky pro řezání skla i železa. |
|
Samozřejmostí jsou příruční hasící přístroje v dostatečném množství a velikostech náplně. Veškerá povinná výbava záchranného vozidla je specifikována v požadavcích FIA pro jednotlivé disciplíny, které dále upřesňují Národní sportovní řády, konkrétně příloha 12. |
|
Posádky vozidel ASR jsou pochopitelně vybaveny příslušnými ochrannými pracovními prostředky, které mají ve vozidlech také své umístění, pokud je posádka právě nepoužívá (počínaje zásahovým nehořlavým oděvem, přes přilbu s vestavěným světlem a konče pracovními botami a rukavicemi odolávajícím i agresivním kapalinám). |
|
Vyžaduje-li to povaha sportovního podniku, je jejich výbava dále doplňována dle potřeby: Například v případě účasti hybridních závodních vozidel jsou záchranáři vybaveny mimo jiné gumovými ochrannými rukavicemi a pogumovanými ochrannými plachtami… |
|
V souvislosti s konáním Central European Rally, prvního podniku kategorie mistrovství světa v rally na území České republiky, bylo rozhodnuto zmodernizovat barevné provedení vozidel záchranného týmu. Zajišťování této prestižní akce využil záchranný tým k návratu vozidel do historicky tradiční červeno bílé barevné kombinace, doplněné soudobými výstražnými žlutými pruhy a bílými reflexními prvky. |
|
V rámci své prezentace ASR začal používat svůj alternativní, zejména pro zahraniční publikum mnohem srozumitelnější pojem Czech Motorsport Rescue. Zároveň se v této souvislosti příslušně upravilo dosavadní logo týmu, které bylo zavedeno v polovině devadesátých let a poprvé se tak oficiálně objevilo i na vozidlech záchranného týmu. |
|
poslední aktualizace článku 15.03.2024