Motorsport Rescue Camp 2024
Ve dnech 16.-18.2.2024 se konal 1. ročník Motorsport Rescue Campu, který je komplexním školením záchranářů v motorsportu. Za cíl si dal prohloubení spolupráce technických a zdravotnických záchranářů s ohledem na specifika zásahů v jednotlivých disciplínách motorsportu. |
Jedná se o společný projekt Autodromu Most, záchranného systému Autoklub Sport Rescue a poskytovatele zdravotních služeb DavepoMedevac. |
Pozvání k účasti přijali jako pozorovatelé nejen zástupci Autoklubu ČR jako národní sportovní autority, ale též zástupci FIA a některých dalších záchranných týmů či poskytovatelů zdravotních služeb. Někteří z nich v průběhu školení projevili zájem stát se aktivními účastníky příštího ročníku Motorsport Rescue Campu. |
V rámci slavnostního zahájení byla předána Zlatá spona (čestné ocenění Autoklubu ČR, které se propůjčuje fyzickým a právnickým osobám za jejich přínos pro rozvoj českého automobilového sportu) významnému organizátoru sportovních podniků, zejména 16 ročníků Rallye Teplice, dlouholetému záchranáři a dispečeru týmu, Jiřímu Dvořákovi, který je doyenem záchranného systému ASR. |
Stojící zleva: Jindřich Hrneček, sportovní ředitel Autodromu Most, David Veselý, jednatel DavepoMedevac a Zbyšek Zuber, vedoucí záchranného systému ASR |
Výkonný ředitel Autoklubu ČR Richard Gironi při té příležitosti poukázal na skutečnost, jak je cenné, že takoví lidé jako Jiří Dvořák mající bohaté zkušenosti, jsou s námi dále a své zkušenosti ochotně předávají mladším generacím. V závěru svého vystoupení vyzdvihnul smysl a významný přínos tohoto komplexního Rescue Campu a účastníkům zdůraznil nutnost pravidelných školení slovy: |
„Můžete mít sebelepší vybavení, ale když nebudete šikovní a nebudete mít ty zkušenosti, které jsou u toho nejcennější, tak u zásahu vám to stejně nepomůže.“ Na jeho slova navázal MUDr. Milan Procházka, předseda lékařské komise Autoklubu ČR, který zmínil posun úrovně součinnosti záchranných složek v motorsportu: |
„Dnes jsme se posunuli o velký kus dál, protože začínáme fungovat tak, jak funguje spolupráce na nejvyšší světové úrovni motoristických podniků. Trénink je již srovnatelný se zahraničními týmy a důkazem toto byla i účast na Central European Rally, podniku mistrovství světa v rally“. |
Páteční blok teoretických školení zahrnoval témata od konstrukce závodních vozidel a jejich bezpečnostních prvků, přes organizaci sportovního podniku a vzájemné komunikaci v jeho rámci, použití různých typů hasicích přístrojů a vyprošťovací techniky během zásahu včetně specifik zásahu u vozidel s hybridním pohonem až po techniky extrikace posádky a řešení takové traumatické situace. |
Soustředění techniky během teoretických školení bylo využito také k provedení inventury vybavení vozidel a periodických revizi hasících prostředků či vyprošťovacích nástrojů. Sobotní a nedělní program byl zaměřen na praktické procvičování v pátek získaných vědomostí a to navíc v různých situacích. |
Zasahující posádky technických a zdravotnických záchranářů byly rozděleny do pěti skupin, ve kterých posádky celý den rotovali po jednotlivých stanovištích. K dispozici byla zapůjčena závodní technika reprezentující různé disciplíny motorsportu: autokros, závody na okruzích a rally. |
O něco náročnější program čekal řidiče-záchranáře, kteří mimo programu se svými posádkami museli průběžně absolvovat také řízení svého vozidla na jednotlivých drahách polygonu Autodromu Most. |
Sobotní výcvikový blok po společné večeři ukončil noční cvičný zásah u převráceného vozidla, který důkladně prověřil zasahující posádky ve ztížených podmínkách. Nedělní program cvičných zásahů byl pro posádky náročnější o nutnost použití vyprošťovacích mechanických i hydraulických zařízení při extrikaci posádky havarovaného vozidla. |
Během slavnostního ukončení Motorsport Rescue Campu pořadatelé poděkovali účastníkům za zdárný průběh školení. Každý účastník také obdržel z rukou Zbyška Zubera (vedoucí záchranného systému ASR), Davida Veselého (jednatel DavepoMedevac) a Jindřicha Hrnečka (sportovní ředitel Autodromu Most) certifikát o úspěšném absolvování školení v rozsahu 18 hodin |
Posledně jmenovaný také za všechny pořadatele uzavřel školení slovy: „Chci poděkovat všem třem subjektům, bez kterých by toto školení nebylo možné uspořádat – záchrannému systému ASR, poskytovateli zdravotních služeb DavepoMedevac a samozřejmě také společnosti Autodrom Most a.s. Zároveň musím poděkovat dalším partnerům, kteří nám ochotně a nezištně zapůjčili svojí závodní techniku potřebnou k praktickým cvičením: Škoda Motorsport za Škodu Fabii RS Rally2, týmu Chabr Motorsport za zapůjčení monopostu, jednotlivým týmům obou rodin Svobodových a rodiny Švorcových za autokrosové speciály a také nesmím zapomenout poděkovat za vozidla určená k rozstříhání vyprošťovacími nástroji. Je skvělé, jaké podpory se nám i z této strany dostalo a ještě jednou: Děkujeme!“ |
poslední aktualizace článku 1.3.2024